Translate

torsdag 23. mars 2017

DA KRAFTEN KOM Poesi 2016/3 - Del1 - Sigve Lauvaas




DA KRAFTEN KOM

Poesi
2016/3

 Sigve Lauvaas




Ill.maleri

KRAFT

Når lyset kommer inn
Kommer kraften som en tone
Høyere enn stjerner.
Vi ser engler og Gud.

Kraften blir sådd som korn
Inn i vår verden, i hjerte og sinn,
Så vi kan leve.

Barn møter barn på veien.
Jorden er full av latter og lek,
Og lovsang til Vår Herre.

Jorden gir grøde av kraften
Som løfter oss over alt
Til vi møtes igjen
På andre siden av havet.


BRØDRE

Alle våre brødre
Er barn på den samme jord.
De synger fra sine lanterner,
Og lyser som musikanter på fjellet.
De skaper toner og ord i elvefaret
Og fosser mot havet, der fisken bor.

Brødre er som duer som elsker fred,
Og skaper fred i kjærlighet til hverandre.
Som fyrstikker brenner de så lenge de kan,
Og slokkes med en innhul stemme.
De sover som hvite laken til våren kommer,
Og taler fra himmelrommet, som en engel:
Velkommen hjem.

Du som er født i dag, i vår tid,
Er en bror eller søster fra åkerlandet.
Du er et aks som skal hjelpe oss fram
Til den høyeste åpenbaring,
Så vi kan lyse for hele verden
Og velsigne vår søster og vår bror.  


JORDEN

La jorden leve.
La barnet leve.
Se lyset som skinner i mørket.

Slukk ikke lyset i ditt hjerte.
Ta ikke hånden ifra meg.
Løft meg forsiktig mot lyset.

Lek, og drøm at jorden er ren,
At lyset skinner for alle.
Salv mine skuldrer med olje,
Så jeg kan bære tyngden av et barn
I Edens hage.


SØSTER LYS

Du er våken, og jeg ser ditt lys
Som en rolig elv, en kilde
Til trøst og åpenbaring, nåde
For alle våre steg.

Duene har fløyet, høsten er kommet.
Vi sitter med nedrullede gardiner
Og venter på et budskap.

Søster lys, som bor i mitt hjerte,
Våk over meg.
Se til at jeg ikke sover i elvefaret
Når kongen kommer.


TID

Den første tid blir lagt i et hvelv,
Den andre tid er rundt mitt bord.
Den tredje tid ligger foran.

Alt jeg lengter etter er tid
Til å plante og så, høste og nyte.
Tiden har tjenere, deg og meg.


FRA NÅ

Fra nå er jeg hos deg.
Du åpner en dør til det indre.
Ditt ansikt stråler av kraften du gir
Til de som er hos deg i dag.

Ordene gyller. Ditt smil tar jeg med.
Din port er hevet over stjerner.
Du skinner og lyser, og viser oss vei
Til kilden, til kraften som lever,
Og lyser som tusen stjerner.

Fra nå er du døpt med nåde og fred.
Vi hilser hver søster og bror.
Fra nå er verden en gåte for meg,
Og du er et eventyr.



RUNDT

Noen går rundt meg.
Jeg føler at noen går rundt meg.
Mitt ansikt er dekket av lys.
Min kropp er ren.
Noen favner mitt hjerte med smil.

Det begynner et drama
Når noen blir født.
Rundt oss er hele verden.
Og menneskebarnet går i en ring,
Forvandlet i navnet som lever.

Rundt oss spiller orkester til dans.
Vi flytter oss lett i graset.
Snart vil vi se en søyle av lys.
Det er kraften som bærer alt i seg,
En vulkan som våker i mørket.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar