Translate

tirsdag 4. desember 2012

Lyrikk - SigveLauvaas

BEKK OVER  ENG

DIKT - Sigve Lauvaas

``````````````````

HØRE



Jeg er 12 år nettopp,

Og har skrevet mine første dikt.

Noen tankestreker

Til å fordøye maten,

Og etterpå sove, sove.


Det ligger i meg ennå
At jeg må sove for å høre
Min egen stemme, ordene
Som skal ut.

Jeg står opp, og har glemt,
Men noe er igjen: –
Følelsen av å ha møtt et lys
I et hellig rom.


HØYDE

Jeg må opp en bakke
For å se mine egne skrifttegn
Seile i vinden.

Jeg må opp til et høyere platå
For å se bøker bli lastet ned
Til jorden.

Jeg må videre inn i rommet
Og høre stemmene fra fjellet og viddene,
Som berører min sjel.


MINNE

Jeg skal ikke lete lenger, men leve
I et vakkert minne. Høre susen ifra landet,
Kjenne vinden trekke meg til aftenlunden,
Der den ene gir meg hetebølger.

Så må jeg ditt øye få velsigne. Og din sjel

Vil alltid bli min drøm. Jeg håper du kan tilgi, kjære.

Sakte nevner jeg ditt navn som hellig,

Og solen lyser sølv og gull fra deg.



ELV UNDER SNØFJELL



Gammel gard  i fjellsida

Website counter


 Blogger: 
sigvelauvaas12.blogspot.no  (Skrik og Madonna * Bok 12-2013) 
og sigvelauvaas11.blogspot.no (Jeg kommer til deg * Bok 11-2013)
+++++++++++

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar