Translate

torsdag 23. mars 2017

DA KRAFTEN KOM Poesi 2016/3 - Del2 - Sigve Lauvaas


Ill.foto Dovre1


SKAPT

Alltid denne skapelse, dette lyset
Som forvandler verden til et rom
Av gjenfødte sjeler.
Ustanselig dette jaget til porten
Som åpner og lukker.

Alltid denne blendende sol
Som løser oss fra graven,
Og forteller om de siste ting.

Skygger faller på meg.
Stjerner ligger strødd på marken.
Jeg er naken, og kan ikke leve.
Jeg er skapt til å dø en dag.

Alltid ut i stormen, i været,
Og kjenne på bølger av uro i verden.
Se på de brutte løfter, og bøye oss
For nattens fangst.


SKILT

Hvem skiller meg fra lyset,
Fra fjellene som er som en rygg mot havet?
Hvem taler i støvet, og er vår venn?

Stille skilles lyset fra mørket,
Og opphøyer alt levende med kjærlighet.
Vi er åpne til å se, og høre.

Timen er kommet, da vi må velge.
Jeg kommer, men ikke nå.
Vi velger, og gjerningene ligger foran oss.

Kraften slenger oss til jorden.
Vi er tjenere på vei til en grenseløs verden.
Men uten lys og salt, kan ingen overleve.


DAGEN BLE NATT

Dagen ble natt
Og et ansikt sloknet,
En mild sommervind reiste på havet,
Og jeg var igjen på land.

Århundrer går, og dager blir netter
Med frost og terror.
De beste blir borte i tåken,
I lyn og torden som hamrer i fjellet.

Og nettenes natt har vi sovet,
Og sett blod fra en stor ruin.
Flammene strøk over taket,
Og skogen ble svart av kull.   


STRID

Ingen stridigheter mer.
Ingen smerter uten ild.
Men jorden snur,
Og solen kommer til sin tid
Og vekker oss.

Vi begynner snart å dø.
Våre celler bygger nye vev
Som former oss til tempel, sarkofag.
Vi deles ut i universet.
Stjerner lyser mildt.
Jorden fylles opp av barn,
Som spirer frem som korn.
Et lys er tent.

Livets brød gir trøst og kraft
Som fyller oss til evighet.
Det er mitt håp i dag,
At vi må se din kjærlighet
Som skapte oss.


JEG MØTER

Jeg møter meg selv i døren
Til en venninne, som sier,
Det er lenge til jul.
Og langt over havet bor kongen.

Jeg møter de falne ved graven
Og skriver et navn.
Av 30 millioner døde,
Var dette et offer på vår vei.

Jeg møter en engel, en stjerne.
Fortvilet går vi mot jul.
Jeg møter kjente og kjære,
Og bak kulissene ser jeg barnet.


KRAFT

Når kraften kommer inn
Og møter meg med varme,
Da lyser kroppen min.
Og sjelen blir løftet frem som skatt
Mot himmelrikets port.

Kraften taler lysets språk,
Som leker sjel og sinn med ånd.
Av nåde ble vi døpt i ham
Som gav oss dette fedreland,
Og løftet oss til seg i himmelen.

Kraften kommer inn i blodet vårt
Og bøyer alt i kjærlighet,
Så vi kan se og høre rett
Det ordet som er kildens vann
Med skaperkraft til evig liv. 

Velsignet være Israel. -
Med kraft og styrke, glans og mot
Skal Jerusalem bli kongestol
For hele verden på en dag.
Da synger hele jorden, Halleluja.


USYNLIG

Usynlige verden rundt oss,
Er et bevis at vi er til.
Der finnes skjulte brospenn
Som holder oss sammen.

Jeg skimter et lys i det fjerne.
Kraften er en åpen dør.
Av nåde kan alle leve som barn,
Usynlig som luft og ånd.

Usynlig, og synlig for alle folk
Når lyset kommer igjen.
Hjelp til de små som ingenting har
Skaper en ny dimensjon.

Drevet av tanker, som bekker av ord
Strømmer mitt hjerte mot deg.
Deg vil jeg elske, deg vil jeg ha,
Usynlige himmelånd.


STILLE

Stille vann, stille hav,
Stille som luften i ørkensand
Når alle himmelens skyer er borte,
Og engelen roper Fred.

Vi er avkledd i verden.
Vår evige far beskytter og favner
Sitt elskede barn.
Stille glir månen forbi.

Solen og kraften, og ordet som skaper
Bøyer seg ned for Gud.
Barnet er døpt, og Israel sover.
Men snart skal verden bli ny.

Stille fakkeltog i landet
Forteller at engelen leser oss.
Jorden skal brenne,
Men kraften skal gi oss håp.


INGEN

Ingen hører, leser, ser.
Alt er sorg.
Gråtekoner kommer inn til oss.
En søster vinker.
Død er alle barna nå.
En evig enke går sin vei.

De graver etter solnedgang.
Nå er det nok.
En minnetavle skrives ut.

En hønemor med sine små
Marsjerer over tunet mitt.
Jeg aner fred.

Alle sprekker fra i går
Skal forvandles bort en dag.
Og månen skinner ned til oss.
Vår grav er tom.


JEG HAR

Jeg har en utmerkelse,
Og den skal leve etter meg.
Jeg har et navn som gyller huset mitt.

Jeg har syrin og nelliker, og frukt
Som smaker kjærlighet.
Og vinduet er en åpen dør
For utsikt til en palmelund i Afrika.

Og åkervinden suser friskt.
Så kommer regnet: Det er jul.
Og slekten samles. Takk og lov
Et barn er født i Betlehem.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar