Translate

torsdag 23. mars 2017

DA KRAFTEN KOM Poesi 2016/3 – Del4 - Sigve Lauvaas


Ill.foto Dovre2



BYTT

Bytt ikke bort din kjortel,
Bytt ikke bort din stav.
Ordene dine skal følge deg frem.
Løftene bærer oss alle hjem.
Bytt ikke tid og dag.

Druene velsigner landet
Som elsker sannheten, Gud.
Hver den som tjener sin herre,
Får kraft til å reise seg.
Men større enn alt er frelsen
Som bærer oss over graven
Til Jerusalem.

Bytt ikke brød for steiner,
Bytt ikke legemet ditt.
Ånden skal føre oss hjem til seg,
I navnet som forvandler alt
Til evig liv og lys en dag.


HÅNDEN

Jeg rekker mine hender ut
Til et velsignet folk,
Til et trassig folk,
Til skåler av myrra og gull.

Folket ser i speilet en mektig konge,
Og tilbringer natten i bønn.
Jeg rekker mine hender ut i dag,
Så noen kan se meg
Og kjenne at jeg er til.

Hånden velsigner alle sine barn,
Og utfrir dem fra mørket.
Tjenere roper fra hele verden
Etter en hvileplass, en trygg havn,
Et fjell for sine arvinger.
Israel skal lyse for alle.


VERDEN

De brakte meg druer og honning.
Gjestene gikk i ring.
De svingte med grønne palmer
Og sang for meg.

Verden er revnet, i blinde.
Den svaier som trær i storm.
Jeg smiler og vinker de andre
Som hyller den nye dag.

Lyset kom inn fra mitt vindu.
Så vennlig er verden nå.
Solen er alt for mitt hjerte, en kraft
Større enn blomster og strå.

Vi er gjester på jorden, min venn,
Og tiden er avmålt, som dag og natt.
Vi lever med kofferten pakket og klar.
Shalom er en hilsen til deg.


VURDERE

Vi dro til London for å vurdere
Klimaet på gateplan.
Der myldret svarte og hvite folk,
Og bilene fløy som skygger
Med veldig kraft.

Vi så minutter med sol og smil
I et gitter av lovløshet.
Verden er farlig for våre barn.
De voksne får holde seg hjemme nå.
Det brenner i Israel.

Europa brenner. Vi ser hva som skjer
Og leser i profetens lys.
Kyss meg, Maria. Snart er det oss
Som må reise i hast
For å berge våre liv.


DE KOMMER

De kommer om natten, gjemmer seg bort,
De reiser ved daggry, før hanen galer
Og jobber i gruver til rustningen faller,
Avmagret, blottet for solskinn og luft.
Hva lever de av?

Usynlige strømmer av gamle fjes
Blir borte i en gammel mine.
Her renser de gull for den hvite bror.
De kommer til verden, som andre barn,
Og vokser usynlig.

De kommer som sterke menn og kvinner,
Og bærer si bør, blottet for skam.
De lukter av svette, og skjelver som gamle.
De løfter sine barn, som glemmer leken.
De kommer hjem til jul.


BLOMST

Han kjøper en blomst
Og fester den på brystet hennes.
Han snakker lavt, og kysser
Til et evig farvel.

Han reiser, og blomsten skal leve.
Blomst er vi alle en dag.
Så visner vi bort mot høsten,
Og feies av vinden til en ny planet.

Blomst eller ikke, jeg føler ditt blikk.
Så sanseløst god er du nå,
At barnet i vuggen vil melke ditt bryst
Til butikken er tom.

Og elskeren kjøper din sjel.
Du er blomst, som den eneste blomst.
Og hele verden er gjemt i din kropp.
Ditt hjerte holder liv i meg.


EVIGHET

Det veldige lyset
Forsikret meg om evighet.

At det finnes en gud
Har mitt hjerte sett.

Favntak rundt jorden
Gir meg stolthet og glede.
Det hellige barnet,

Det vakre og vise
Bøyer mitt hode til lyset,
Det evige tempel.


SJEL

Da jeg overgav min sjel,
Ble jeg favnet av Gud.

Omsluttet av lyset seilte jeg bort
Til den hellige by.

Sjelen var oppslukt av evige rom
Som venter de utvalgte.

Lyset var kraftig, og holdt meg i ånde.
Jeg nynner på navnet.
Alt er betalt.


JORD

Vår blomster smykkede jord
Taler til våre hjerter.
Landskapet breier seg ut,
Etter som vi reiser.

Lyset strømmer på fra øst
Og bestemmer dag og time.
Alle trenger himmeltrøst
Den stund vi er her nede.


KJÆRLIGHET

Kjærlighet, verdighet, høyhet og makt
Viser du barnet. Ditt navn er skrevet.
Vidunderlige mester, stort er ditt bilde.
Pryd er din forgård, jorden vår ark.

En stråle av lys gir oss mer enn vi aner:
Gaver av kjærlighet, nåde og fred,
Forvandler, opphøyer, og styrer tiden.
Skapelsen, ordet, er rikdommen vår.

Ånden lyser og viser oss veien.
Sannheten, visdommen favner min sjel.
Engler holder meg fast i hånden.
All sykdom blir lekt i din kjærlighet.


NATUREN

Lange lyse dager - åpner sjel og sinn,
Våren kommer tilbake.
Og snøen renner ut i havet, glitrer først,
Så drysses perler ut til oss
I form av sol og regn og vind.

Naturen gløder, blått og rødt,
Og grønne blad i hver en busk.
Og skogen synger sangen sin om himmelen,
Og barnet ler i eventyr.
Snart er det jul.

En stjerne løfter sorgen bort.
Og fuglen trøster med sin morgensang.
Jeg fryder meg på jubelgrunn.
De lange, lyse dagers fred
Forvandler oss i kjærlighet,
Så vi kan fly.

Vi drikker av ditt vann i dag.
Det er en blomstringstid.
Du drysser perler på vår vei.
Din himmel er vårt paradis.
Jorden er en tumleskål, en karusell,
En solturbin.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar